De voorbereiding: We zijn er klaar voor. - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Peter-Hans Henken - WaarBenJij.nu De voorbereiding: We zijn er klaar voor. - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Peter-Hans Henken - WaarBenJij.nu

De voorbereiding: We zijn er klaar voor.

Door: Peter-Hans

Blijf op de hoogte en volg Peter-Hans

14 Juli 2016 | Nederland, Rotterdam

We zijn binnen de tijdsspanne van 1 week gekomen. De voorbereidingen gaan nu een andere fase in. Eerder hebben we al de bestemming en het, voor mij zo belangrijke, "reisdoel" vastgesteld: We gaan Kiteboarden. OK, als we dat gaan DOEN, waar gaan we dat dan doen? Na wat speurwerk op Internet bleek dat in het Noordwesten van Sri Lanka een gebied is dat in deze tijd van het jaar uitstekende (wind) condities bleek te geven: Kalpitiya. Een schiereiland, met aan de ene (zee) zijde de Indische Oceaan en aan de andere kant een grote zoutwaterbaai (Dutch Bay) dat eigenlijk een lagune is. Maar ook belangrijk er ontwikkeld zich in dit gebied een Kiteboard centrum van wereld formaat. Er zijn op dit moment meer dan 20 Kite-scholen en -centra actief. En dat betekent meteen dat de onderlinge concurrentie de prijzen een beetje in toom houdt en aan de andere kant dat materiaal en reparatie faciliteiten aanwezig zijn. Ook zijn er nu de eerste centra die voldoen aan een internationaal keurmerk/opleidingscriterium. Zegt op zich niet zo veel, maar voor de ontwikkeling van de sport en het in stand houden van een minimale kwaliteit is dat wel handig. Je hebt dat ook gezien met de ontwikkeling van de duiksport dat door het wereldwijde PADI-systeem in een (commerciële) versnelling is gekomen.
Het plan is, met onze ervaringen in Thailand vorig jaar, eenvoudiger van opzet: we hebben een heen-vlucht geboekt en de eerste 2 dagen een hotel. Daarna is er geen andere verplichting dan de datum van de terugreis. We reizen met de kleine backpack. Hoe klein weten we nog niet maar het kan altijd kleiner.

Gisteren de (laatste) inkopen gedaan. Viel allemaal wel mee. Mijn tropenschoenen/slippers hadden in Thailand een achillespees blessure veroorzaakt, dus die waren niet verder gekomen dan Hua-Hin, verder wilde Martijn een silk slaapzakliner tegen de medeslapers, mijn aansteker was aan vervanging toe en we wilden eigenlijk ook nog wat Merino wollen T-shirts.
Even over die Merinowol shirts. Dit is een relatief nieuw materiaal uitgedacht in Nieuw-Zeeland waarbij de wol van de Merino schapen wordt gebruikt voor het maken van tropen-kleding. (Niet alleen tropenkleding je kan het ook traditioneel gebruiken als onderkleding bij koud-weer sporten) En de claim van de fabrikant was dat de wol de "lichaamsgeuren" tegengaat. Dat hebben we vorig jaar dus getest: Wij noemen het de anti-stink shirtjes en het is Pieter in Thailand gelukt om z'n shirt 4 weken niet te wassen: het resultaat: echt stank vrij!! Ook bij gebruik als ondergoed is het resultaat in de tropen opmerkelijk. Het materiaal is echt een goed alternatief voor het tot nu toe gebruikte polypropyleen spul. Het marketingtechnische knappe aan dit verhaal is dat met deze eigenschap van een wollen product een hele nieuwe gebruiksgroep is ontstaan en natuurlijk tegen topprijzen. Het leuke is tevens dat je via de website de gebruikte wol kan terug traceren tot het sheep-station in Nieuw-Zeeland.

Dus we hebben de spulletjes compleet: T-shirtje, broekje, schoenen, zwem/surfbroek, slaapzakje, necessaire, moneybelt en wat communicatie-middelen. Wat heeft een mens meer nodig.
We zijn er klaar voor.