National park Khao Yai - Reisverslag uit Khao Yoi, Thailand van Peter-Hans Henken - WaarBenJij.nu National park Khao Yai - Reisverslag uit Khao Yoi, Thailand van Peter-Hans Henken - WaarBenJij.nu

National park Khao Yai

Door: DLG

Blijf op de hoogte en volg Peter-Hans

12 Juli 2017 | Thailand, Khao Yoi

Woensdag 12 juli
Vroeg op om met een het park in te gaan. Het park is heel erg groot, alleen al de afstand noord-zuid bedraagt zo’n 30 kilometer. Er zijn keurig onderhouden verharde wegen met een aantal overnachtingsmogelijkheden in bungalows of om te kamperen. Uitzichtpunten en water vallen, naast twee informatiecentra en eetfaciliteiten. Op verschillende plaatsen zijn er wandelingen uitgezet die langs de route gemarkeerd zijn met kilometer aanduidingen. Hoewel het allemaal wel duidelijk is waar een pad loopt is het toch verstandig onder begeleiding van een gids te gaan lopen. Ten eerste omdat die veel meer ziet en je van alles kan vertellen ten tweede natuurlijk voor de veiligheid. Dieren kunne zomaar de weg oversteken. Op sommige plaatsen staan bordjes pas op oversteken de slangen /olifanten. Onze gids, mrs Siam, is door haar vader opgeleid als rangers en begint al met de uitleg over een vogeltje op ons terras. Instappen in een open pick up en daar gaan we door de ingang van het park na betaling van de nodige bathen. Buitenlanders betalen 10x zoveel als Thai. De weg slingert omhoog. M. vindt het wel wat hebben van Zwitserland!. Dan bij een eerste uitzichtpunt gestopt. Direct wordt ons gids enthousiast. Ver weg zitten twee neushoornvogels. De enorme kijker op het statief gepakt en ja hoor, nauwelijks met het blote oog te zien zitten in de verte hoog in de bomen de vogels. Gezien wij met z’n drieën zijn wat een luxe is zien we de dag heel veel. Allemaal een kijker om en alle tijd voor vragen en uitleg. Sommige groepen zijn wel met 10 personen in een dichte auto met een gids zonder kijker. Weinig kans om wat te zien. Na de vogels duiken we een bosje in en zien een gif groene viper snake. Weet M. alles van: heeft daar een werkstuk overgemaakt op school. Dan weer hop de auto in en verder. Plots weer gestopt. Je hoort de apen. Uitstappen kijker en ja hoor gibbons. Onze gids heeft hele goede ogen en laat zelfs de auto stoppen voor een overstekend schorpioen. Na weer een stukje rijden komt het bericht: olifant. Ergens op de weg loopt een mannetjes olifant. Plankgas door het park met nog een paar ander auto’s en inderdaad. Een grote mannetjes olifant die rustig langs s de kant van de weg aan bomen staat te trekken en de heerlijk aan het eten is. Een fantastisch gezicht. Het dier bekommert zich niet om de auto’s en loopt om z’n dooie gemak etende langs de kant van de weg. Na de olifant volgend nog tal van andere dieren. We bezoeken twee watervallen, waarvan 1 zeker indrukwekkend is. Bij het uitzicht punt blijf je niet droog. Een wandeling door het oerwoud van ruim twee uur is geweldig. Na enkele meters, ondanks een uitgezet pad je richtingsgevoel al kwijt. We horen ook neushoornvogels. Het geluid van de vogels is te vergelijken met die van de vliegend zwanen. Verschillende soorten gibbons, thermieten, rupsen, vlinders, reuze eekhoorn, herten, hagedissen, torren en als laatste zeker honderd makkaken op de weg maken deze dag tot een onvergetelijke dag met name omdat we ook heel actief bezig zijn geweest met het speuren in de natuur. Moe keren we huiswaarts na zeker 50 kilometer door het park te hebben gereden.