Belly fine, thank you - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Peter-Hans Henken - WaarBenJij.nu Belly fine, thank you - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Peter-Hans Henken - WaarBenJij.nu

Belly fine, thank you

Door: Peter-Hans

Blijf op de hoogte en volg Peter-Hans

22 Juli 2016 | Sri Lanka, Negombo

We hebben deze keer met Quatar air gevlogen. Prima bevallen. De reis in twee stukken: een tussenstop in Doha / Quatar, na zo’n 6 uur, vliegtuig wisselen, maar de Transfer was niet een te grote hoofdpijn en daarna door met het 2e stuk naar Colombo / Sri Lanka. De vlucht had wat problemen om bij AMS weg te komen en die vertraging is eigenlijk niet meer ingelopen. Beetje hollen in Doha omdat daar de “final call” al op de boorden stond. Viel allemaal wel mee want eenmaal in het toesten gewoon weer 11/2 uur staan wachten op de andere vluchten uit Europa. Redelijk geslapen op zowel het 1e als het 2e stuk. Eigenlijk een hele mooie vlucht want boarden in AMS was om 18.00 uur en ETA Colombo was ‘s morgens om ca 07.00 uur. Dus met deze vlucht verlies je alleen een nacht en geen vakantie-DAG.

Beetje gedoe met immigration, ondanks de vooraf digitaal aangevraagde - betaalde visa, mochten we nog steeds de handmatige kaartjes invullen. En wie was de pen vergeten? Natuurlijk ik. Kun je een beetje op zoek naar een werkende ballpen. Goed goed, daarna was de drukte ook voorbij en konden we gewoon door. Visum voor 30 dagen met 2 entries.

De bekende TAXI-zooi buiten het vliegveld was gewoon de bekende taxi-zooi buiten het vliegveld. Uiteindelijk 2.000 Rs betaald aan een tout, die de taxi-driver 1.000 betaalde. We zagen het gebeuren en keken ernaar. Stond de taxi op een geel kruis! Kreeg meteen een bekeuring van 2 motor-agenten, bekeuring kon direct worden afgerekend op het luchthaven politie bureau. Wij hadden voor de 1.000 Rs teveel betaalde rit tenminste weer waar voor ons geld.

Ritje naar Negombo (40 km ten noorden van de hoofdstad Colombo) was maar een kwartiertje ofzo. Hotel, hadden we van te voren geboekt. Prima kamer, kakelverse lakens, schone douche en wc. Dion’s Guesthouse. Niks spectaculairs maar gewoon goed en degelijk voor de eerste nachten (2) in Sri Lanka. Airco doet het, maar hebben we voorlopig maar even uit gezet en de fan staat op volle kracht z’n rondjes te draaien. Met een beetje mazzel komen we de nacht door zonder airco en zijn we sneller geacclimatiseerd, want uiteindelijk zullen we toch wel in de meest basic hutjes terecht gaan komen. Het guesthouse ligt direct aan de zuid-noord weg , met een stenen muur tussen de weg en het binnenplaatsje met wat gras, tafeltjes en stoeltjes en een schommelbank. De manager (meneer xxxxxxxxxxxxxx) was heel behulpzaam en vroeg de obligate vragen: waar kom je vandaan, hoe lang blijf je, en heb je interesse in een guided-tour per taxi: kan allemaal geregeld worden. Vooralsnog gewoon vriendelijk en geïnteresseerd.

Wandelend naar de stads-kern, langs de vismarkt en het Nederlandse Fort uit 1678. De nederlanders zaten daar al vanaf 1640. Nu is op de ruines de lokale gevangenis gebouwd. We hebben er maar vanaf gezien om in de rij te gaan staan van de bezoekers die zich in moesten schrijven.Ik denk dat ik niet wil weten wat de situatie in die lokale gevangenis is. Maar wie zouden het nu slechter hebben gehad. De Nederlanders in 1640 die in dit fort zaten of de gevangenen die in 2016 op dezelfde plek zitten? We zijn doorgelopen langs de haven.

De missie van deze dag hebben we uiteindelijk kunnen voldoen: lokale SIM-kaart aangeschaft en de werking van de ATM-machines getest. Beide doen het. Met de tuk-tuk terug naar het guesthouse voor een tukje. Daarna Seafood gegeten in Tuskers, een eethuisje ca 1 km lopen. Prima, redelijk aan de prijs maar met een Belgische?? Eigenaar, zodat je nog iets kunt verwachten van de voedsel hygiene. We willen de Dehli-Belly nog even buiten houden, al weten we zeker dat het komt.

Dus voorlopig kunnen we naar eer en geweten antwoorden op de vraag :”How are you?“
“Belly fine, thank you“

• 22 Juli 2016 - 18:27

Ot En Sien:

Wat ben je snel op orde,24 klokuren na vertrek Ams.
    Welezen graag zoals je weet

• 23 Juli 2016 - 12:21

Kees En Koos:

Mooi hoor te lezen dat jullie alles al naar tevredenheid geregeld hebben! En ondanks het, met de hand, in te vullen kaartje, leve internet!
    Zelfs al lekker gegeten!
    Hopelijk blijft het "belly fine", amuseer je en we kijken uit naar het volgende verslag.