Taxi's - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Peter-Hans Henken - WaarBenJij.nu Taxi's - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Peter-Hans Henken - WaarBenJij.nu

Taxi's

Door: PeterHans

Blijf op de hoogte en volg Peter-Hans

23 Juli 2016 | Sri Lanka, Negombo

Taxi’s, altijd weer een goed onderwerp om je over te verbazen. Maar deze keer was het wel weer erg raak. We hadden een taxi-driver die raar sprak. Raar maar wel een beetje bekend. Wat bleek: De taxi-driver kwam uit Aalten, waar?? Ja Aalten (gld) vlak bij Winterswijk. Dus daarvan herkende wij het accent. We hebben het natuurlijk over het eerste taxi-ritje van deze vakantie en eigenlijk is je vakantie dan al begonnen, dus mag het best in dit dagboek. Goed de Taxi-driver uit Aalten bracht ons van Rotterdam naar Amsterdam en dan komt het gesprek al snel op het onderwerp wat doet iemand uit Aalten in Rotterdam. Nou dat was een verhaal van (inter)nationaal truckdriver die uiteindelijk voor het werk op de taxi zit in Rotterdam. En dat wende maar matig. Aaltenaren ervaren de Rotterdammers als (te) direct en verder waren er nog wel wat problemen waar de chauffeur niets over wilde vertellen maar wel z’n mond van vol had. Het werd een geanimeerd gesprek, waarbij wij begrepen dat de chauffeur bij de eerste beste gelegenheid weer terug naar z’n tuintje in Aalten wilde. Geen enkel probleem wat hem betreft om de bestemming te wijzigen van Schiphol naar Aalten. Of daar nog wat gebeurt dan? Nou nee, na het laatste bombardement door de Engelsen op 30 maart 1945, was het best rustig. Dat veranderde pas met de komst van het AZC, maar daar wilde de chauffeur het ook niet over hebben, waar had er wel z’n mond van vol. Ondertussen kwamen wij steeds dichter bij Schiphol in een snikhete taxi zonder airco, raampjes bleven ook dicht. En auto’s toeterden naar ons omdat de motorkap van de taxi ietsje los zat, maar volgens de chauffeur goed was vast gebonden. Uiteindelijk leek het wel een Sri Lankaans taxiritje, dus paste het wonderbaarlijk goed als voorbereiding voor ons vertrek naar Sri Lanka. Want ook hier zitten we in taxi’s zonder airco, met rammelende motorkappen en raar pratende chauffeurs, maar op de een-of-andere manier accepteer ik dat hier toch wat makkelijker dan op een rit van Rotterdam naar Schiphol en uiteindelijk went het hier ook wel. Je kunt trouwens niet anders.

• 23 Juli 2016 - 13:21

Kees En Koos:

Zo is het maar net!
    Go with the flow.....

• 23 Juli 2016 - 18:59

Ot En Sien:

zaterdagavond 23 juli 2016

Ot en Sien hadden het leesplankje niet helemaal goed liggen en lazen en dachten, allebei, dat de taxichauffeur dáár uit Aalten kwam, hetgeen ons verbaasde, maar ons wel leuk had geleken!

We zijn er nu achter en uit.

Op de markt was het rustig, weer verhuisde kramen maar we hebben alles gevonden.