Tegenstellingen - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Peter-Hans Henken - WaarBenJij.nu Tegenstellingen - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Peter-Hans Henken - WaarBenJij.nu

Tegenstellingen

Door: DLG

Blijf op de hoogte en volg Peter-Hans

30 Juli 2016 | Sri Lanka, Anuradhapura

Tegenstellingen
De afgelopen dagen met veel plezier en activiteiten rond en op de lagune bij Kalpytia. Maar wat een tegenstellingen zijn er ............Op verschillende plaatsen locaties waar toeristen kunnen verblijven en zich bezig kunnen houden met kite/ windsurfen. Mooie hutjes, lekker eten, soms een zwembad. Bij ons het stuk met restaurant en hutjes en alle benodigdheden ommuurd/ schutting en een klein postje waar de gehele dag een bewaker zit om te controleren wie er in en uit gaat en ook plastic zakjes van het personeel controleert. Voor onze accommodatie moet je het houten hek uit en via een zand weg een stukje over het strand waar bij je nog een stuk prikkeldraad van de afscherming van een stukje grond hebt. Daar liggen iedere dag verschillende hopen netten en zien we regelmatige vissers, slechts een paar in de weer om de visje na het vissen uit het net te halen. Veel was het meestal niet. Overdag weleens een eenzame visser met een net op de schouder wat met een zwaai het water in wordt gegooid en zich mooi als een cirkel ontplooit en op de bodem, slecht 50cm diepte terecht komt Waarna hij het net vervolgens weer binnenhaalt. Van de linker schouder naar de rechter heup een geel plastic zakje waar een paar spartelende visje in gaan. Meestal een schamele vangst. Na een paar minuten beweegt het zakje meestal niet meer. Of een vissertje die zich op een plat bootje ‘s ochtends vroeg over de lagune met een stok afduwt en in de verte verdwijnt. In de middag zijn er zo’n 70 kites te zien. Om de lagune aan de oostzijde veel kokospalmen, aan het zuidelijkste gedeelte toornen inmiddels verschillende windmolens boven de plantages uit. ‘S Middags is het met de rust op het strandje van de kitesurfers gedaan. Allerlei voertuigen rijden regelmatig af en aan op het strandje. Tuk-tuks, brommers, scooters, vrachtwagentjes en zelfs een motor met een bestuurder met een vrouw met een boerka onder een helm achterop, en dat tussen alle in kitesurfers in zwembroeken, en bikini’s die hun kites prepareren. Een Tuk-Tuk stopt zelfs naast ons plek met strandstoelen en kitebenodigheden en er stappen fraai geklede meisjes uit met sarongs met glitter en hakjes. Familie volgt uit een busje. Een Sri Lankaanse jongen gearriveerd met vriend achterop de brommer pakt zijn mobiel en maakt maar een filmpje van een stevig 20 jarig Duits meisje in een goed gevulde bikini met navelpiercing. En dat weten dat veel Sri Lankanen, als ze al zwemmen, dit met hun kleren aandoen. De kitesurfers aan de wal slaan de Sri Lankaanse familie gade. Peter Hans helpt Martijn met de kite. Even later vliegt hij met de kite over het water. De Sri Lankanen kijken met bewondering, ongeloof en verbazing naar wat zich op het water afspeelt. Ik film het geheel. Wie kijkt naar wie , grotere contrasten zijn er even niet ................

• 30 Juli 2016 - 12:10

Kees En Koos:

JIJ kijkt in elk geval toch effe naar de fotograaf Martijn!!
    Je levendige beschrijving van het "strandleven" Peter Hans zorgt ervoor dat we ons een goede voorstelling van het geheel kunnen maken, het is letterlijk en figuurlijk "een wereld van verschil"!
    Wonderlijk, maar tevens interessant en leerzaam om te bekijken!
    Hartstikke leuk om zo bij jullie op Sri Lanka te zijn!!