Geweldige dag in Kalpitiya - Reisverslag uit Kalpitiya, Sri Lanka van Peter-Hans Henken - WaarBenJij.nu Geweldige dag in Kalpitiya - Reisverslag uit Kalpitiya, Sri Lanka van Peter-Hans Henken - WaarBenJij.nu

Geweldige dag in Kalpitiya

Door: ph

Blijf op de hoogte en volg Peter-Hans

26 Juli 2016 | Sri Lanka, Kalpitiya

De Silva Wind- & Kitesurf Center.

We kregen een geweldig welkom! Na de treinreis en de 40 km in de tuk-tuk, ging het laatste stuk over zandweggetjes, in de verte zagen we de eerste Kites al in de lucht hangen. Aangekomen, bij De Silva konden we meteen onze bagage neerzetten en aanschuiven aan de lunch. Een voortreffelijke, zei het vegetarische hap. Wij voelden ons meteen een beetje verwant met een zeker persoon die nu in Palamos-Spanje opgescheept zit met een Amerikaanse vegetariër die het erg moeilijk heeft om haar eet- en drink wensen op te leggen aan de hele groep. Daarna naar de hut op het strand. Ik gebruik bewust het woord hut, want in al die jaren back-packen hebben we zelden zo’n grote hut op het strand gehad met een 25 m2 badkamer met stortdouche, onder de sterrenhemel. Een king-size 2-persoons bed en een bed voor Martijn. Best aan de prijs, maar al het eten is inbegrepen: ontbijt, lunch en dinner! Voorzien van muskietennetten een veranda en uitkijkend over het strand naar de lagune waar de kitesurflessen worden gegeven. De kitesurf school heeft een goede collectie materiaal en Martijn en PH hebben besloten om 3 dagen les te nemen. Dien heeft meteen gebruik gemaakt van de windsurf mogelijkheden, door ook daarvoor 2 halve dagen les te boeken.

Alles kost geld, en dit zeker maar nu, na de eerste dag kitesurf lessen geen enkele spijt. Martijn en PH zijn om 08.45, direct na het ontbijt en uitgebreid insmeren met zonnebrand, we hadden namelijk al wat ernstige gevallen van 2e graads verbranding gezien, de spullen verzameld en in een bootje naar de landtong die de lagune scheidt van de Indische oceaan. Daar was een zonneshelter, waar we de hele boel onder leiding van instructeur Safvis hebben opgetuigd. De eerste oefeningen met een kleine kite en daarna de rest van de ochtend meteen het water op om te gaan body-draggen. Volgens Martijn is verschil met de Nederlandse scholen ongeveer hetzelfde als met de PADI duikscholen. Hier geen eindeloze theorielessen, en ook geen oefeningen op het droge maar meteen het water op en doen! Het beviel prima, en tegen de tijd dat we terug gevaren werden voor de (weer vegetarische) lunch waren we beide in staat om windopwaarts te draggen en de kite min-of-meer beheersend terug te komen op het strand. Niet slecht voor een ochtendje. En in de middag meteen verder oefenen. Uiteindelijk heeft Martijn aan het eind van de middag z’n eerste ritjes gemaakt op het board. Ik mocht nog even oefenen. Uiteindelijk zijn we allemaal de hele dag in de weer geweest, doodmoe en met pijn aan spieren waarvan ik het bestaan alweer vergeten was. Oja, een ander klein, maar niet te verwaarlozen verschil met kiten in Nederland is natuurlijk de temperatuur (30 graden) en met name de watertemperatuur: 25 graden. Kijk dan ga je nog voor je plezier drie uur achtereen in het water liggen. Na het Kiten, alle spullen weer terug met de boot naar het center, afspoelen, drogen & ophangen. Een klein momentje voor jezelf en meteen om 19.00 uur aan tafel. Gisteren hadden we spaghetti, rijst, frites, kip-tandori, salade en yoghurt toe, vandaag soepje, rijst, gebakken aardappel, frites, kipkluiven, groente smurrie en salade met een ijsje toe! Ging allemaal schoon op.

Kortom, op dit moment, als ik het dagboek zit bij te werken op de veranda aan het strand voor onze hut, ben ik goed moe, heb echt spierpijn en hebben we een geweldige dag gehad.

• 26 Juli 2016 - 20:44

Ot € Sien:

We zien nu ook de foto's, zeer idyllisch met al die vitrage om je bed. Hebben we ook weleens gehad.

Lastig een uitweg te vinden als je 's nachts even je bed uit moet!

Gaan jullie thuis nu ook eens vegetarisch koken?