Geen grip in Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Peter-Hans Henken - WaarBenJij.nu Geen grip in Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Peter-Hans Henken - WaarBenJij.nu

Geen grip in Kandy

Door: PJH

Blijf op de hoogte en volg Peter-Hans

31 Juli 2016 | Sri Lanka, Kandy

Geen grip in Kandy

In AnuRadhaPura hebben we al het busstation gevonden voor de bus naar Kandy, ca 4 uur naar het zuiden. Dus s morgens vroeg, uitgecheckt en in de Tuk-Tuk: bus stond klaar, het is een airco-bus deze keer, geheel verduisterd, maar in tegenstelling tot de airco-bussen die we wel ergens anders hebben gehad, niet op diepvries temperatuur. We verheugen ons wel op Kandy omdat dat al wat hoger in de heuvels ligt en we de temperatuur in AnuRadhaPura (37 graden) wel beu zijn. Een non-event de busreis. Uitgestapt in wat wij denken dat het centrum van Kandy is, bleek achteraf strak voor de Tooth-Temple te zijn. En met de Tuk-Tuk naar het guesthouse: Expeditor. Bij aankomst bleek het een en al misverstand. Nee ze hadden geen reservering van ons, nee ze hebben geen kamer voor 3 personen, ja ze kunnen een kamer klaar maken, dus een extra bed voor Martijn erin zetten, nee de prijs is niet 3000 roepies, maar 4500. Zoals gebruikelijk is Dien maar eens naar de kamer gaan kijken en die kreeg een klein 6-je. De eigenaar heeft een heel wauwel verhaal en komt ondertussen veel te dichtbij, raakt Martijn ook aan (zit aan z’n hoofd, en dat in in heel Zuid-Azie eigenlijk een no-go gebeuren: Je komt NOOIT aan iemand z’n hoofd! Ter plekke besloten dat we maar een nacht willen blijven. En toen was er ineens wel een reservering voor 2 nachten! Krijg allemaal nu helemaal een curry-korst! Voet bij stuk: 1 nacht en we vertrekken en ontbijten wel ergens anders, maar niet daar.

Aan alles ging je voelen dat het niet gaat lukken in Kandy: Veel te druk, opdringerige Tuk-Tuk-drivers, heel veel toeristen, zowel Sri Lankaans als Westers. Eerst maar eens wat eten: uiteindelijk terug gelopen naar ongeveer waar wij uitgestapt zijn, uit de bus, en was een overblijfsel uit de Engelse koloniale tijd: Het Queens Hotel: Vergane glorie in het kwadraat. Wel een acceptabele Club-Sandwich gegeten. Maar wat een zooi! Wat een zooitje. Op naar het treinstation om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor de trein naar en door de hooglanden: De enige informatie die we kregen die betrouwbaar leek is dat er 2 treinen per dag gaan (08:40 en 11:10) dat we niets meer konden reserveren en we vanaf 07:30 kaartjes voor de 2e klas konden kopen.

Met de Tuk-Tuk naar het hotel, we hadden eerst wat argumenten met drivers die meer dan het 5-voudige vroegen en de tuk-tuk driver met wie we een deal aangingen, had een heel ander plan voor ons: Naar de trommelaars. Dat advies hebben we gevolgd: Naar het cultureel centrum voor een showtje van een uur: Best aardig, de bekende trommeltjes en fluitjes afgesloten door een wandelingetje over de brandede houtskooltjes. Al met al prima voor 1.000 roepies. We hebben al een Boeddhistisch tempel gezien, dus de tempel met de tand van Boeddha hebben we overgeslagen. We krijgen geen grip op Kandy. Het is gewoon niet onze stad. Veel te toeristisch!

• 02 Augustus 2016 - 08:04

Ot En Sien:

Ik was niet bekend met de no touch regels maar ik ken ze nu en die man weet ook de rest van zijn leven wat de regels zijn. Ondanks het niet allemaal slagen van wat jullie graag willen, kan je er erg beeldend over schrijven, en lees ik dit, voor het ontbijt, naar buien kijkend naar lichte regen. Ik zou wel willen ruilen!
    O

• 02 Augustus 2016 - 14:04

Kees En Koos:

Wist ik ook niet, dat je van iemand's hoofd af moet blijven! Maar wel een prima regel eigenlijk, het is natuurlijk ook lichtelijk gestoord om bij een wildvreemde even "aan het haar te voelen"!

Een rotzooi- hotel in een super toeristische stad, eigenlijk niet zó gek als je bedenkt dat men daar van de "verdiensten" bijna de hele familie moet onderhouden. Je kan het allicht proberen, nietwaar? Er zullen hordes toeristen zijn die er wel "instinken"!

Gelukkig maakt de treinrit heel veel goed begrijp ik, indrukwekkend en mooi, geheel volgens de boeken.....