Olifanten en Meer - Reisverslag uit Udawalawa, Sri Lanka van Peter-Hans Henken - WaarBenJij.nu Olifanten en Meer - Reisverslag uit Udawalawa, Sri Lanka van Peter-Hans Henken - WaarBenJij.nu

Olifanten en Meer

Door: PJH

Blijf op de hoogte en volg Peter-Hans

04 Augustus 2016 | Sri Lanka, Udawalawa

Martijn heeft het even gehad met de bussen in Sri Lanka. Met name de eerste busrit uit Ella, richting Matara is voor hem weer zo´n “Campari-moment”: een keer is ruim voldoende. Ook andere passagiers in deze bus hennen het moeilijk met de bergrit naar beneden. 1.000 meter dalen, een bochtige weg, haarspeldbochten, een waanzinnige inhaal manoeuvres van een bus-driver die een halfuur vertraging probeert in te halen. We zitten op de achterste rij, niet de beste plaats in een hobbelende bus, maar wel een plek waar we de back-packs tussen ons in kunnen proppen. Normaal gesproken zou je in Nederland best wel 5 Euro betalen voor een dergelijke kermis rit met 3G aan krachten, maar dan is het ritje in 2 minuten voorbij. We hebben een kermis-rit van een uur, voor nog geen 50 cent! En dit was pas de eerste rit. Na de bus-wissel zijn we uit de heuvels in het vlakke land terecht gekomen. De derde bus dropte ons recht voor ons gereserveerde hotel af: Wawala Park View Hotel.

Zoals zoveel hotels en guesthouses is het Walawa Park View Hotel in een semi permanente staat van afbouwen. Dat betekent in dit geval dat de begane grond (ongeveer) af is en het geld voor de rest nog verdient moet gaan worden. Overal uit het dak van de begane grond steken de beton pilaren en bewapening staal van de volgende fase er uit. Maar ook het geld voor het afwerken van de begane grond was waarschijnlijk op. In Sri Lanka zullen verbouwingen ook gewoon wat langer duren en meer geld kosten dan is gepland: Niets vreemds dus. Onze kamer heeft een airco, een diesel-fan, douche en wc die werken en is dus goed gekeurd door Dien. Deze vakantie zijn er nog geen kamers door haar afgekeurd! Ik weet niet helemaal zeker of dat komt doordat de criteria die ze hanteert langzaam wat milder geworden zijn, of dat het komt omdat zij nu vaak de hotels uitpikt vanuit booking.com.

We installeren ons in de kamer. Dat betekent dat we alle drie een plek zoeken om de rugzak neer te zetten en de benodigde zooi eruit te halen en op een tafel te leggen. De ideale kamer inrichting bestaat voor ons dan uit drie tafels, waar langzaam een hoopje (we hebben niet zoveel bij ons) zooi op komt. Maar ook in dit geval is de inrichting van de kamer wat sober, en gebruiken we alle drie maar de vloerkast. Zo staan daar dan drie rugzakken met daarnaast een hoopje. De strenge en strikte afspraak is: Je komt alleen aan je eigen spullen. Ook als je iets kwijt bent (Dien) of als je een onbedwingbare drang hebt om op te ruimen (PH) kom je NIET aan de spullen van iemand anders. We krijgen een pot thee als welkom, en Mar stort voor dood op het bed.

“Geen goed idee” zei de hotel-eigenaar op ons voorstel om de volgende ochtend naar het wildpark te gaan. We hebben weinig keus en stemmen in met zijn plan: eerst even een korte lunch (bal en drab) en dan 4 uur op ‘safari’. Het hotel heeft zijn eigen 4WD pick-up’s waar op de achterbak 6 stoelen in een amfi-opstelling 2-naast elkaar zijn gebouwd. Prijs 4.000 Rs pp, we moeten meteen even aftikken. Na de lunch, prima bal, matige drab, in het karretje en met de driver van het hotel scheuren we richting National Park, bij de ingang stapte er ook nog een gids aan boord en dat bleek een toppertje. Hij heeft ook een plaatjes/foto boekje bij zich met afbeeldingen van de beestjes en plantjes.

Het Uda Wawala National Park is ontstaan dankzij, of beter als compensatie voor de aanleg van een stuwmeer, ca 30 jaar geleden. Ter compensatie van het verloren gegane bos is rondom het stuwmeer een Nationaal Park aangelegd. Maar het stuwmeer zorgt er ook voor dat in dit gebied nu het hele jaar water beschikbaar is, enerzijds een natuurlijke aantrekkingskracht voor al het wild, anderzijds hebben de locale boeren nu ook door dat ze het hele jaar rijst en groente kunnen verbouwen: conflict tussen oprukkende mens en terugtrekkend dier. De uitkomst van het conflict is bekend.

We hebben wel waar voor ons geld gekregen: buffel (wild en niet zo wild), olifant (tam en niet zo tam), krokodil (mochten niet gevoederd worden) en een best grote verscheidenheid aan ander lopend, kruipend en vliegend wild. Bekijk de foto’s en filmpjes op YouTube.

• 05 Augustus 2016 - 20:46

Ot En Sien:

Prachtige foto's maar geen verhaal helaas

• 05 Augustus 2016 - 22:43

Kees EnKoos:

Genoten van de foto's!
    En verliefd op dat kleine olifantje!! Geweldig!

• 06 Augustus 2016 - 10:36

Kees En Koos:

Leuk tóch het verhaal er nog bij!
    We zijn d us gewoon ff meegeweest het park in.
    Ook ditmaal ruim genoten van je verslag Peter Hans!

• 09 Augustus 2016 - 07:11

Ot En Sien:

Vandaag is wel de tekst te lezen, ook weer veel wijzer geworden op afstand.